Rasyiqah Hassan

A book-based person

Posted on: April 6, 2011

I am not a book based person. Totally. and I against this type of people.

mereka yang book-based ni memang excellent. 4 flats every sem, memang gempak. Contoh ramai dpt tgk kat Fac Chemical ke, Mechi ke. and all yang hanya menggunakan pengetahuan dalam buku untuk menjawab persoalan yang terbit. I am not rasist, but mostly this type of people/students comes from other races either than malays- sorry to say.

Before that please let me be clear. I am not racist. My besties were chinese, Indians and also malays and I’m writting this in my point of view.

kadangkala aku heran, macamn mereka boleh dgn sgt senang mendapat keputusan exm yang sangat luar biasa. Mmg tak terkejut mereka dpt 4.00 exam. but, how do they stand after wards?  I mean, bile melangkah keluar dari university.. apakah book-based dapat membantu menghadapi real world??

Dlm beberapa tahun ni, esp after 2nd year UTMKL aku melakukan dan menggunakan pendekatan baru dalam pelajaran. Kat sekolah aku mmg tak pandai. Aku pandai hanyalah subject Sejarah. subjek lain aku lingkup sikit even aku xscore pun favourite subject fizik. tetapi itulah sekolah, apabila fokus utama mereka Buku Teks sebagai sumber rujukan utama. If ko tak hafal point, ko tak dapat markah. Kalau ko tak ingat ape kau baca, memang ko takleh jawab exam langsung. Pendekatan di sekolah ni seriously bawa pressure pada aku, sbb aku bukan kaki hafal word-by-word and aku bukan kaki ingat page-by-page. So conclusion, buat peta minda.. sebab dgn ni je aku boleh ingat. Jgn tanya pasal Math sbb aku mmg bukan otak maths.

so bile aku dapat pilih utk masuk Uni or matrix, aku decide wisely. Yes masuk matrix byk kelebihan, and sapa yang masuk matrix ni boleh katakan golongan yang bijak bijak la.. sebb one thing is, kau akan belajar all things as depth as you can’t even imagine. But, aku decide amek diploma, sebab first, aku tak suke belajar bende yang sama dgn sekolah, and aku tak suke cara matrix yang berfikiran ‘kesekolahan’. contoh, kene pakai baju kurung setiap hari. I mean, come on, dicipline does not come from the way you dress, but the way you bring yourself.

Ramai juga rakan matrix yang berhasrat utk masuk diploma, tp tak dapat kerana well, aku tak taulah sistem education negara ni. Aku antara yang bertuah nama matrix dan Uni bertindih sama. and sbb brother aku ada experience in matrix so die suggest utk tak masuk matrix walaupun result die sgt bagus di matrix, Ini semua sebab sistem.

Based on what my besties experience, Matrix style adalah macam sekolah, If ko tak hafal point, ko tak dapat markah. Kalau ko tak ingat ape kau baca, memang ko takleh jawab exam langsung. konon sistem 4 falts macam Universiti tp subject based and all, mmg bagi aku xmasuk akal. and aku xphm kenapa gov. nak wasting 1-2 years of our education without acceptable certificate? Memang org yang do so well in matrix, dapat 4 flat akan ckp Matrix sgt bagus, sgt excellent but how about ppl yg score below 3.00? kemudian mereka ini akan dicampak di kos mana mana kosong di uni soon.

Style sistem camni la sebenarnya byk melahirkan generasi Book based person. sebab. bagi aku diusia kamu 17 or 18 tahun, experience is everything. Itu adalah masa terbaik dalam hidup mereka utk belajar byk benda tp kalau dari awal sistem book based ini tidak berubah, apabila suatu hari nanti berhadapan dgn satu situasi yang memerlukan emotional thinking, intelligence mmg susah utk hadapi. Tp bukan matrix shaja, bende ni di university pun dapat lihat. Exam dijawab based on lecture notes. kan? additional point is by ideal situation. Not even relevant pun. kalau takde notes? berupayakah kita menjawab soalah tersebut?

aku start realized bende ni bila masuk 2nd year. Aku tak boleh hold melihat aku yang jawab exam based on notes kuliah. Mmg takley bla la. so aku tukar system aku belajar.. aku cuba faham and intreprete based on apa yg aku faham. aku tgk lecture notes pun sbb nak make sure tak terkeluar dari landasan pemahaman. cara aku bahaya, sebab aku tak ikut lgsg point dlm notes kadang kadang, tibai je. then bila tgk result, aku tgk same je ape aku dpt dgn those yg rely on book-based [esp the 4 flats community]. Ok aku xckp aku terer sgt sbb seyes aku xpandai lgsg nk lawan diorg. Haha ada tu kalu test pun tiru buku bulat bulat kan seperti yang aku nmpk masa test bulan-bulan lepas.  tp mengikut experience, kalau aku tak paham bende tu mmg aku xley jawab langsung. walaupun semuanya dlm lecture notes.

I agree if some people ckp ‘satu buku bg byk pengetahuan yang tak dpt digambarkan’. Ada ramai Author, tulis experience mereka dalam buku n publish bagi golongan cetek ilmu macam kita ni utk baca. tetapi, apa yang kita baca itu adalah nanti, kita akan jadikan point. jarang jarang someone fikir, why mereka rasa idea itu menarik, bijak. ‘FIKIR’ adalah kemalasan pelajar. that is why student skang tak berkualiti mcm student dahulu zaman atuk nenek kita. Kita tidak diajar untuk menyediakan diri bagaimana menyelesaikan masalah. Kita tidak melatih diri to think out of the box. Kita tidak dibantu dan digalakkan untuk terlibat dlm proses memberi idea. atas sebab itulah kita mundur berbanding masyarakat barat yang dari kecil telah didedahkan dgn sistem mcmni.

when you’re out from the interview.. org tak tanya pasal skill+all, semua tu boleh tgk dlm resume. But company besar macam Slumberjerg, Petronas, masa kau praktikal, aku diajar office maanagement, kemahiran menyelesaikan masalah, dan bende bende yang book&univeristi tak ajar. Mmg time ni sikap individualistic ko dan kepandaian ko menjawab soalan exam tak berguna langsung.

Kau hebat dlm sesuatu, prove it by attitude. and attitude comes from?? fikir sendiri.

So that is why aku agaisnt Book-based person yg merasakan it is superior jika ada ilmu buku and individualistic ni. 4 flats for me, it is something to be proud of, but let say..You were in a situation where you need make a decision based on emotional and intelligence.. ask urself whether you are beninga ble to make it? 4 flats is on the paper, but you fail on other things.. bagaimana tu?

for me, 4 falts means nothing if kalau dalam kumpulan pun, ko tak stand up to keluarkan pendapat, kau tak stand up prefer diri utk present idea kumpulan [tapi kau hebat bile present bende kau sendiri buat], Kau tak bagi idea untuk majukan kumpulan, kau tak bagi kerjasama at all and buat keje diam diam, kau tak suarakan pendapat kau tentang itu walhal kau tahu banyak benda salah. Bila suruh lead, kau dah passing passing job kat org lain.  Tp mostly inilah type 4 flat book based person yang aku nmpk kat Uni ni.  and aku tak respect langsung org macamni. Kau pandai, aku anggap itu anugerah yang tuhan bagi, tapi sebagai seorg manusia, sayangnya ia tidak seperti yang kau sepatutnya tonjolkan.

Leave a Reply

+ she says +


Currently in Edin <3 :)

Current Location

1-202-555-1212
Lunch: 11am - 2pm
Fri-Sat: 8am - 4pm

WishList

  1. Buy a home before reaching 32 y/o
  2. Travel Alone
  3. Find a soulmate
  4. Ask a stranger for a date

Travelogue 2014

  • Cambodia
  • Vietnam
  • Singapore (USS).
  • Bangkok
  • Kinabalu - 24-29 Oct 2012
  • Krabi - 22th - 25th January 2014
  • Japan (Tokyo) - 25th March - 4th April 2014
  • Mabul- Sabah -
  • Travelogue 2015

  • EUROPE Trip :) - 27 September - 5th October
  • Travelogue 2016

  • Thailand for Bridal's Party Mania - October 2016
  • Har Bin and Shang Hai - December 2016
  • Travelogue 2017

  • Singapore - September 2017
  • Hong Kong - December
  • Birthday

    My BirthdayDecember 24th, 2016
    Say Happy Birthday Me!

    : DATE : YEAR :

    April 2011
    M T W T F S S
    « Mar   May »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    252627282930  

    LIBRARY.

