Rasyiqah Hassan

CERPEN : perempuan miskin jumpa lelaki kaya kononnya.

Posted on: September 8, 2009

Dia duduk termenung. Mengenang nasib. Pada hari ini dua orang yang disayangi telah meninggalkan dirinya. Ayahanda dan juga kekasih hati. Pasti dia termenung lagi -lelaki itu-


Tetapi ini bukan cerita tentang si lelaki.

Handphone-beg-Kasut-Kasut Konvo-Gelang emas-Baju- Katakan saja apa. Pasti dia dapat. Aku tidak tahu bagaimana dia lakukan. Bagaimana lelaki-lelaki boleh cair dengan permintaan si gadis. Yang pasti, Dia bukanlah cantik mana.. cantik lagi awek jual nasi lemak tepi jalan Kampung Baru. Dan hampir tiga tahun. Si gadis meminta-merengek-merajuk- dan paling teruk memaki lelaki itu. Alasan satu- Tidak mahu mengalah dlam apa jua sekalipun. Aku kagum bagaimana lelaki itu bertahan.

Belum lagi kuceritakan tentang si gadis dahulu.  yang mencintai orang lain sebelum dia. Handphone-beg-Kasut-Kasut Konvo-Gelang emas-Baju- itu si gadis gunakan untuk berdating dengan Si B***. Apbila Si B*** buat hal, Handphone pemberian lelaki itu dicampak ke dinding. Apa kamu rasa? Palat kan perempuan ni? Kalau setakat Nokia 3600 tu takpe, tapi N71- yang memula keluar harga RM1700 tu.. Perempuan gila.

Last2 aku tidak tahu sapa meninggalkan sapa. Mana silapnya. Yang aku dengar ibu perempuan itu (tetibe time ni aku dah rasa palat so aku tak nk tulis SI gadis dah.), minta dia tinggal kan B*** dan pergi ke Lelaki yang memberinya barang-barang tu… Dan selama 3 tahunlah aku mendengar ,”Sebab tulah aku benci kau, aku tak mau kat kau…” atau “Laling-laling, topupkan. Ala, kasut takde lah. Laling dah gaji ke?”. Memang mata duitan.

dan hari ini, Lelaki itu ditinggalkan kerana lelaki lain. Sudah berzaman tidak ku dengar rengetan kepada si ‘laling’ kerana sudah ditukar perkataan ‘sayang’ pula. Orang baru yang kononnya dan pasti, lebih kaya. Aku melihat sahaja. Namun bukan aku saja, semua pun marah dengan tindakkannya. Die minta putus dengan lelaki itu di hari ayah lelaki itu meninggal dunia. Kejam tak? bagi aku, bagai habis madu sepah kau buang begitu sahaja. Oh perempuan durjana.

dan sekarang bagaimana if kau pulangkan semua barangan lelaki itu. Aku pasti bertimbun bilangannya. Tak malu ke guna barangan orang lain sedangkan kau melepaskan nafsu dengan lelaki lain. Bodoh.

Aku harap kau sedar taraf hidup kau yang tak seberapa tu wahai perempuan!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

+ she says +


Currently in Edin <3 :)

Current Location

1-202-555-1212
Lunch: 11am - 2pm
Fri-Sat: 8am - 4pm

WishList

  1. Buy a home before reaching 32 y/o
  2. Travel Alone
  3. Find a soulmate
  4. Ask a stranger for a date

Travelogue 2014

  • Cambodia
  • Vietnam
  • Singapore (USS).
  • Bangkok
  • Kinabalu - 24-29 Oct 2012
  • Krabi - 22th - 25th January 2014
  • Japan (Tokyo) - 25th March - 4th April 2014
  • Mabul- Sabah -
  • Travelogue 2015

  • EUROPE Trip :) - 27 September - 5th October
  • Travelogue 2016

  • Thailand for Bridal's Party Mania - October 2016
  • Har Bin and Shang Hai - December 2016
  • Travelogue 2017

  • Singapore - September 2017
  • Hong Kong - December
  • Birthday

    My BirthdayDecember 24th, 2016
    Say Happy Birthday Me!

    : DATE : YEAR :

    September 2009
    M T W T F S S
    « Aug   Oct »
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    282930  

    LIBRARY.

    %d bloggers like this: