Rasyiqah Hassan

aku.kamu.muzik.inspirasi?

Posted on: June 30, 2008

Lagu? Irama atau lirik?
apa yang korang faham tentang lagu?
adakah bak kata P.Ramlee

 “andai dipisah lagu dan irama
  Lemah tiada berjiwa, hampa”

terdapat kesalahan dalam bait bait lagu ini kalau diperhatikan
cuba fikir, lagu dan irama tergolong dalam kategori yang sama krn
lagu adalah irama dan sememangnya ia tak boleh dipisahkan.

lain pulak dengan lagu dan lirik, ia dua perkara yang amat berbeza
kerana lirik umpama puisi dan ia boleh menjadi sangat puitis jika
penulisnya benar-benar memahami apa yang hendak ditulis.

yang mana satu menjadi inspirasi?
lagu atau lirik?

benarkah lirik itu sebuah hyperbola?

 “INGATKAH ENGKAU KEPADA
 EMBUN PAGI BERSAHAJA
 YANG MENEMANIKU
 SEBELUM CAHAYA
 INGATKAH ENGKAU KEPADA
 ANGIN YANG MENGHEMBUS MESRA
 YANG KAN MEMBELAIMU
 CINTA

Lagu ini dari band Letto- Sebelum cahaya yang first aku dengar dari
hp kakak dayang. bila dengar first time aku terus tertarik sebab bagi aku
liriknya agak hebat dan mencerminkan sesuatu.
first pharse lirik dia agak best,
” kuteringat hati
yang bertabur mimpi
kemana kau pergi cinta”

korang faham tak? siapa cinta yang lirik ini cuba tonjolkan.
ianya bukan lagu cinta atau semata-mata untuk cinta, tetapi cinta
yang dimaksudkan dalam lagu ini adalah mewakili satu perasaan dalam hati
penulis lagu ni. Cinta itu bukan ditujukan kepada individu tertentu tetapi
perasaan beliau yang telah hilang dan aku rs penulis lagu ni sangat genius
sebb berjaya menggarap lagu ni dengan amat baik sekali.

aku tahu byk org sering mengklasifikasikan lagu-lagu mcm ni sebagai jiwang tanpa
terlebih dulu cuba menghayati liriknya.

second Phrase, 

 perjalanan sunyi
  engkau tempuh sendiri
  kuatkanlah hati, cinta

 

benarkah lirik itu mewakili emosi?

lagu sampai syurga dari faizai tahir.
ramai ingat lagu ini untuk kekasih hati atau kejiwangan yang melampau
tetapi sama sekali tidak. sebab ia sangat istimewa bagi aku.
sampai syurga merupakan susunan muzik dan lirik yang terbaik kerana metafora,
dan garapan lirik yang mencerminkan kepada tuhan lah kita berserah.

Aku lemah tanpa kamu
Ku inginmu dampingi ku
Aku fahami aku bukan terbaik
Untuk dirimu
sampai syurga ku menunggu
sampai syurga kucintamu
hanya satu hanya kamu

Ku membiarkan hatiku
Untuk merinduimu
Ku menghamparkan sakitku
Untuk tatapan kamu
Bersamamu harapanku
Hilang dalam terang yang membutakanku

Dan segala yang ku ada
Ku berikan semua
Untuk dirimu saja
Ku mahu dirimu
Bahagia untuk selamanya
Biar sampai syurga
Aku menunggu cinta darimu
Agar ku sempurna

Aku fahami aku bukan terbaik
Untuk dirimu
Namun aku tetap aku
Yang terbaik tuk diriku

Hanya satu

 

bagi penghujung lagu ni, selepas individu itu tidak berjaya memiliki hati
gadis yang dirasakan terhebat itu, dia tahu bahawa hanya kepada tuhan dia boleh berserah
dan sepatutnya dari awal dia sedar, cinta dan kasih sayangnya itu hanyalah pada tuhan terlebih dahulu. hebat kan lagu ni. ramai yang buat mistake dalam menilai lagu sampai syurga. Cinta, keagungan yang harus dimiliki manusia itu sepatutnya adalah untuk tuhan dan penulis
lagu ni sedar di akhirnya. kerana bila manusia dalam kekecewaan baru nak cari tuhan.
adakah lirik boleh jadi Puitis?

ya. Lirik lagu juga boleh menjadi sangat puitis.
banyak lagu inggeris yang mempunyai puitis yang tersendiri.
tetapi remaja atau org sekarang aku tengok, just suka lagu tapi tak paham pun.
aku bagi 5 star to Kelly Clarkson- sober sebb lagu ni memang puitis
dari segi penceritaan yang dia gambatkan dengan amat teliti.

 And I don’t know
This could break my heart or save me
Nothing’s real
Until you let go completely
So here I go with all my thoughts I’ve been saving
So here I go with all my fears weighing on me

Three months and I’m still sober
Picked all my weeds but kept the flowers
But I know it’s never really over

And I don’t know
I could crash and burn but maybe
At the end of this road I might catch a glimpse of me
So I won’t worry about my timing, I want to get it right
No comparing, second guessing, no not this time

Three months and I’m still breathing
Been a long road since those hands I left my tears in but I know
It’s never really over, no

Wake up

Three months and I’m still standing here
Three months and I’m getting better yeah
Three months and I still am

Three months and it’s still harder now
Three months I’ve been living here without you now
Three months yeah, three months i hurt

Three months and I’m still breathing
Three months and I still remember it
Three months and I wake up

Three months and I’m still sober
Picked all my weeds but kept the flowers

 

 

nampak tak?

And I don’t know
I could crash and burn but maybe
At the end of this road I might catch a glimpse of me
So I won’t worry about my timing, I want to get it right
No comparing, second guessing, no not this time

(tidak kutahu adakah aku akan memusnahkannya tetapi mungkin juga

di akhir jalan ini telah kulihat bayang-bayang sendiri

maka tidak lagi ku risau tentang masa kerana aku tak pernah betul

tiada perbandingan lagi, tiada tekaan lagi

untuk kali ini…

 

Three months and I’m still breathing
Been a long road since those hands I left my tears in but I know
It’s never really over, no

tiga bulan sudah dan aku masih lagi bernafas

ia sebuah perjalanan yang jauh  dan baki tangisan di tangan yang telah aku tinggalkan

aku tahu, ia tidak pernah berakhir..

 

cuba tgk penceritaan dia. amat teliti. dan mudah difahami.

so ape pendapat korang?
korang dengar lagu macamna?
faham, sekadar dengar atau betul-betul menjiwai?
kadang-kadang jangan terlalu awal klasiffikasi lagu sebagai jiwang dengan sewenang-wenangnya
sebb setiap lagu ada maksudnya yang tersendiri.
kekreatifan penulis lirik adalah sangat hebat kerana penceritaan terhadap sesuatu lagu itu
memainkan peranan dalam menggerakkan mood individu.
tak guna nyanyi tapi tak tahu maksud
tak guna nyanyi tanpa tahu emosi yang cuba disampaikan
tak guna cakap pasal artis kalau tak tahu ape-apa ttg lagu
dan
tak guna cakap je.

 

4 Responses to "aku.kamu.muzik.inspirasi?"

canthek dinding ko syiqah..
well, kte pun setuju ngan ko gak..kalau nak suka satu2 lagu, kte mestila paham dolu ape maksud di sebalik liriknya..
kalau ikutkan, zaman sekarang ni, lagu banyak yang feel x bertempat, tapi ada gak yang bagi kte satu feel yg kadang2 tu tak same ngan org len punya feeling..ha camne tu?!
kalau ikutkan, ko memang pandai cari feel yang wujud kat dalam satu2 lagu tu..
..
sebab tu ramai yang melayan perasaan apabila dengan mendengar lagu..lagu memang boleh menenangkan
JIWA..
it is just like one theraphy for those yang selalu dibelenggu masalah..dengan menjiwai liriknya, ha campur ngan perasaan kita time tu, sure la bley selesai masalah..
tapi, ape2 pun, yang paling penting skali, zikir tu la sebaik-baik lagu yang Allah S.W.T turunkan untuk umatNya, juga sebagai penenang jiwa..
jadi sebagai umatnya, kita kena pandai-pandai la memilih yang mana satu lebih bagus untuk kehidupan kita..

donad_choc, weyh, aku insaf!
seriezzz…tp manusia sekarang, selalu tak ingat Allah. aku pun tergolong sama. kita sama-sama memperbaiki keyh kehidupan kita..
dan harap-harap Dia mengetahui apa yg tersirat dihati.

aku suka dengar lagu.bila aku suka.aku akan suka sampai aku lebam.then cari lagu lain.aku sangat suka.so jgn heran kalau dalam playlist aku.semua lagu yg sama sahaja.aku adalah aku.aku bosan bila bende yg sama.aku sukakan perubahan.aku tak boleh jadi org lain.sbb aku tak boleh.meniru aku suka =.= thank donat.tolong sinopsis kan cerita si syikot nie.aku tak paham dia tulis apa.so aku hanya baca comment ko je.ngee~
TT_______TT

aku jiwang.ko tau x?
aku layan gila gila
monsoon-tokio hotel
sahabat-aizat
takdir cinta-rossa
ayat ayat cinta-rossa
you-10 2 5
your guardian angel-red jumsuit

haha~try dengar juga

Leave a Reply

+ she says +


Currently in Edin <3 :)

Current Location

1-202-555-1212
Lunch: 11am - 2pm
Fri-Sat: 8am - 4pm

WishList

  1. Buy a home before reaching 32 y/o
  2. Travel Alone
  3. Find a soulmate
  4. Ask a stranger for a date

Travelogue 2014

  • Cambodia
  • Vietnam
  • Singapore (USS).
  • Bangkok
  • Kinabalu - 24-29 Oct 2012
  • Krabi - 22th - 25th January 2014
  • Japan (Tokyo) - 25th March - 4th April 2014
  • Mabul- Sabah -
  • Travelogue 2015

  • EUROPE Trip :) - 27 September - 5th October
  • Travelogue 2016

  • Thailand for Bridal's Party Mania - October 2016
  • Har Bin and Shang Hai - December 2016
  • Travelogue 2017

  • Singapore - September 2017
  • Hong Kong - December
  • Birthday

    My BirthdayDecember 24th, 2016
    Say Happy Birthday Me!

    : DATE : YEAR :

    June 2008
    M T W T F S S
    « May   Jul »
     1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    30  

    LIBRARY.

